Prøv oss
Skrevet av Kristoffer · 16. desember 2021
Det er ikke bare deg. Google Analytics er ikke et spesielt brukervennlig verktøy. Du må på forhånd vite hvilket sluttresultat du ønsker av analysene dine, hvis ikke ender du fort opp i en blindvei fordi du tok utgangspunkt i feil rapporttype. Det er et verktøy som var laget da internett var basert på sidevisninger og det viktigste målepunktet var tilfang av trafikk. Den tiden er forbi. Likevel er Google Analytics et kraftig verktøy som samler mye data rett ut av boksen. Det er i tillegg svært utbredt, så det er sannsynlig at du har tilgang til en konto som allerede er satt opp. La oss børste litt støv av den!
Heldigvis tilbyr Google Analytics å hente ut dataene via deres API-er, slik at dataene kan brukes i andre tjenester. Én av disse tjenestene er Geckoboard. Der kan bygge enkle dashboards med drag and drop, med data fra flere kilder, så her kan du også legge til grafer og tall fra kundeserviceverktøy eller feilmonitoreringstjenester. Dashboardet du setter opp kan brukes i faste statusmøter eller standups – eller til å vise et live bilde av pulsen i tjenesten din på en skjerm i kontorlandskapet. Husk at innsikt engasjerer mer hvis det er lett tilgjengelig!
Se flere eksempler hos Geckoboard
Eksempel fra Geckoboards egne sider. Litt mer oversiktlig enn inne i grottene til Google Analytics
Apropos lett tilgjengelig – en annen smart funksjon i Geckoboard er muligheten til å sende daglige snapshots av dashboardet ditt til deg selv og teamet ditt på mail eller direkte i en Slack-kanal. På den måten er det enkelt å følge med og for andre å engasjere seg i tallene og i dashboardet du har bygget. Det er enklere for folk å engasjere seg i innsikt når de kan følge med over tid og føle at de har oversikt. Da kommer diskusjoner og gode spørsmål ofte av seg selv.
Det finnes andre verktøy som er bedre egnet for å utforske adferd (mer om det under punkt 5), men vi har fått noen nye muligheter i Google Analytics også. Under Explore nederst i venstremenyen finnes det noen relativt nye rapporttyper som gjør det enklere å visualisere flyter og adferd. I rapporten Funnel exploration kan du visualisere stegene i en flyt eller trakt og se hvor bruker tar veien og hvor de faller av. For eksempel kan vi se på ferden en bruker tar fra de lander på forsiden din til de registrerer seg til et nyhetsbrev eller kjøper noe. Jo flere steg du har, jo enklere er det å danne seg et blide av hvor det er frafall og hvor man bør gjøre forbedringer. I tillegg til å legge til flere steg i flyten kan man bruke breakdowns til å bryte opp trakten på eksempelvis trafikkilde eller type nettleser for å se om det er noen interne forskjeller.
Ut av boksen lagrer kun Google Analytics sidevisninger, så her vi trakten din bli uendelig mye mer innsiktsfull hvis du setter opp sporing av eventer. Mer om det nedenfor!
Skjermbilde fra Funnel Exploration i Google Analytics
Det er mye brukere foretar seg på en nettside eller i en tjeneste som ikke måles som en sidevisning. Derfor er sidevisningen egentlig erklært død. For å samle meningsfulle data og for å få et totalbilde av brukernes reiser og bruksmønstre må man sette opp hendelsessporing – også kalt event tracking. Det innebærer å sette opp sporing av alt av verdifull målbar adferd – som for eksempel knappetrykk, åpning og lukking av paneler og popups eller å legge til produkter i en handlekurv.
Det stopper heller ikke ved kun handlinger. Vi kan supplere handlingene med kontekstspesifikk informasjon for å danne oss et bilde av hvorfor handlingen ble gjort. Et eksempel er å sende med informasjon om lagerstatus eller forventet leveringstid sammen med sporingen av handlingen for å vise et produkt i en nettbutikk, for å kunne se påvirkningen det har på kjøpsbeslutninger.
Her er det solid domenekunnskap om tjenesten og brukerne sammen med kunnskap om hvilke muligheter som finnes i digitale analyseverktøy som virkelig kan skape verdifull innsikt. Dette er et helt eget tema som det kommer en egen bloggpost om senere.
Google Analytics er et verktøy laget for å evaluere markedskampanjer og tilfang av trafikk i en tid da internett var statiske nettsider. Mye har skjedd siden den gang. Nettsider har blitt til fullskala webapplikasjoner som krever bedre målepunkter og KPI-er og mer fleksible og helhetlige analyseverktøy.
Skjermbilde fra Mixpanels utforskingsverktøy
Derfor har det også vokst frem slike verktøy som er bedre egnet for å studere brukeradferd og helhetlige kundereiser i digitale tjenester og apper. De to mest populære verktøyene er Mixpanel og Amplitude, som begge kan gjøre mer avanserte og fleksible analyser som hjelper deg å forstå bruk og adferd og som kan hjelpe deg å skape vekst. De digitale tjenestene som lykkes skaper kultur for å prøve og feile – og lærer av det. I kjernen av dette er gode verktøy og innsikt.
Trenger du hjelp til å hente verdi og innsikt ut av tjenesten din? Eller er du nysgjerrig på hvilken verdi det kan gi med et nytt verktøy eller bedre data?
Få litt starthjelp av oss herDette var vår første bloggpost. Traff det deg? Er det andre ting vi bør skrive om? Fortell oss, så vi slipper å skrive helt i blinde 👀